Miniatura w epoce romantyzmu

with Brak komentarzy

Sprawdź się!

Poniżej znajdziesz test, dzięki któremu sprawdzisz swoją wiedzę o miniaturach romantycznych. Jeśli jednak chcesz się wcześniej przygotować, skorzystaj z materiałów poniżej.

Czym jest miniatura?

Miniatura – utwór małych rozmiarów, bardzo często programowy. Czasami kompozytorzy łączyli miniatury w cykle, albo wydawali je w zbiorach. Komponowane były na różne instrumenty. Ze względu na dużą popularność i dostępność fortepianu, w epoce romantyzmu bardzo popularne były miniatury na ten instrument.

Cykl to kilka części powiązanych ze sobą w jeden utwór.

Zbiór to kilka utworów wydanych w ramach jednej publikacji.

Kompozytorzy tworzący miniatury fortepianowe

Z miniaturami fortepianowymi powinniśmy kojarzyć przede wszystkim Roberta Schumanna. Jego najbardziej znanym cyklem jest Karnawał, dedykowany polskiemu skrzypkowi, Karolowi Lipińskiemu. Schumann przedstawił bawiące się w czasie karnawału postaci, między innymi Fryderyka Chopina i genialnego skrzypka Niccolo Paganiniego. Innymi cyklami Schumanna są Motyle op. 2, Sceny Leśne op. 86 i zadedykowane Chopinowi Kreisleriana, Op. 16.

Inny kompozytor niemiecki, Feliks Mendelssohn Bartholdy stworzył gatunek pieśni bez słów – miniatur fortepianowych, których napisał około 50. Niektóre z nich posiadają tytuły, np. Pieśń weneckiego gondoliera.

Fryderyk Chopin nawiązując do polskiej muzyki ludowej tworzył polonezy i mazurki – utwory stylizowane, wykorzystujące rytmy polskich tańców ludowych. Posiadają one bardzo często trzyczęściową budowę ABA. Wzorując się na 24 Preludiach i fugach Bacha stworzył cykl 24 Preludiów op. 28 we wszystkich tonacjach. Preludium w epoce baroku było wstępem do większej formy – fugi. W romantyzmie stało się niezależnym, nowym gatunkiem. Preludia Chopina mają różny charakter, nastrój i fakturę. Poza tym Chopin tworzył też nokturny, impromptus i walce, a także etiudy, które dzięki niemu z ćwiczeń technicznych stały się utworami koncertowymi.

Etiudy koncertowe przed Chopinem pisał skrzypek Nicoló Paganini autor 24 Kaprysów – wirtuozowskich etiud koncertowych, w których stosuje niezwykle zaawansowaną technikę skrzypcową. Kaprysy te zdobyły dużą popularność i często stawały się podstawą opracowań dokonywanych przez innych kompozytorów.

Ferenz Liszt pisał wirtuozowskie etiudy koncertowe (12 Etiud transcendentalnych), a z drugiej strony liryczne Consolations.

Edvard Grieg nazywany Chopinem Północy tworzył utwory nawiązujące do folkloru norweskiego, między innymi w zbiorze 25 norweskich melodii ludowych i tańców op. 17, komponował też liczne Utwory liryczne.

Johannes Brahms nawiązywał do tradycji Schumanna i Chopina tworząc Intermezzi.

Aleksander Skriabin wzorował się na twórczości Chopina pisząc preludia i mazurki.

Utwór do posłuchania z partyturą

Zadanie:

Schumann zajmował się krytyką muzyczną. Założył czasopismo muzyczne Neue Zeitschrift für Musik, które ukazuje się do dnia dzisiejszego. Pisząc artykuły podpisywał się kilkoma pseudonimami: Eusebius, Florestan i Profesor Raro.

Słuchając fragmentu cyklu Karnawał postaraj się zauważyć fragment, w którym Florestan-Schumann cytuje swój inny utwór, początek cyklu Motyle.

Posłuchaj też innych miniatur

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x