Sprawdź się!
Poniżej znajdziesz test, dzięki któremu sprawdzisz swoją wiedzę o miniaturach romantycznych. Jeśli jednak chcesz się wcześniej przygotować, skorzystaj z materiałów poniżej.
Czym jest miniatura?
Miniatura – utwór małych rozmiarów, bardzo często programowy. Czasami kompozytorzy łączyli miniatury w cykle, albo wydawali je w zbiorach. Komponowane były na różne instrumenty. Ze względu na dużą popularność i dostępność fortepianu, w epoce romantyzmu bardzo popularne były miniatury na ten instrument.
Cykl to kilka części powiązanych ze sobą w jeden utwór.
Zbiór to kilka utworów wydanych w ramach jednej publikacji.
Kompozytorzy tworzący miniatury fortepianowe
Z miniaturami fortepianowymi powinniśmy kojarzyć przede wszystkim Roberta Schumanna. Jego najbardziej znanym cyklem jest Karnawał, dedykowany polskiemu skrzypkowi, Karolowi Lipińskiemu. Schumann przedstawił bawiące się w czasie karnawału postaci, między innymi Fryderyka Chopina i genialnego skrzypka Niccolo Paganiniego. Innymi cyklami Schumanna są Motyle op. 2, Sceny Leśne op. 86 i zadedykowane Chopinowi Kreisleriana, Op. 16.
Inny kompozytor niemiecki, Feliks Mendelssohn Bartholdy stworzył gatunek pieśni bez słów – miniatur fortepianowych, których napisał około 50. Niektóre z nich posiadają tytuły, np. Pieśń weneckiego gondoliera.
Fryderyk Chopin nawiązując do polskiej muzyki ludowej tworzył polonezy i mazurki – utwory stylizowane, wykorzystujące rytmy polskich tańców ludowych. Posiadają one bardzo często trzyczęściową budowę ABA. Wzorując się na 24 Preludiach i fugach Bacha stworzył cykl 24 Preludiów op. 28 we wszystkich tonacjach. Preludium w epoce baroku było wstępem do większej formy – fugi. W romantyzmie stało się niezależnym, nowym gatunkiem. Preludia Chopina mają różny charakter, nastrój i fakturę. Poza tym Chopin tworzył też nokturny, impromptus i walce, a także etiudy, które dzięki niemu z ćwiczeń technicznych stały się utworami koncertowymi.
Etiudy koncertowe przed Chopinem pisał skrzypek Nicoló Paganini autor 24 Kaprysów – wirtuozowskich etiud koncertowych, w których stosuje niezwykle zaawansowaną technikę skrzypcową. Kaprysy te zdobyły dużą popularność i często stawały się podstawą opracowań dokonywanych przez innych kompozytorów.
Ferenz Liszt pisał wirtuozowskie etiudy koncertowe (12 Etiud transcendentalnych), a z drugiej strony liryczne Consolations.
Edvard Grieg nazywany Chopinem Północy tworzył utwory nawiązujące do folkloru norweskiego, między innymi w zbiorze 25 norweskich melodii ludowych i tańców op. 17, komponował też liczne Utwory liryczne.
Johannes Brahms nawiązywał do tradycji Schumanna i Chopina tworząc Intermezzi.
Aleksander Skriabin wzorował się na twórczości Chopina pisząc preludia i mazurki.
Utwór do posłuchania z partyturą
Zadanie:
Schumann zajmował się krytyką muzyczną. Założył czasopismo muzyczne Neue Zeitschrift für Musik, które ukazuje się do dnia dzisiejszego. Pisząc artykuły podpisywał się kilkoma pseudonimami: Eusebius, Florestan i Profesor Raro.
Słuchając fragmentu cyklu Karnawał postaraj się zauważyć fragment, w którym Florestan-Schumann cytuje swój inny utwór, początek cyklu Motyle.