Rozwiązanie D7 w przewrotach

with 1 komentarz

Jak rozwiązać dominantę septymową?

Czterodźwięk septymowy na V stopniu gamy, czyli nasza dominanta septymowa zawiera w sobie dysonans, wymagający rozwiązania. Jest to tryton, występujący pomiędzy IV i VII stopniem gamy.

Ważne jest, żeby rozwiązując D7 w czterogłosie poprowadzić poszczególne składniki akordu (czyli poszczególne głosy) zgodnie z przyjętymi zasadami harmonii klasycznej. Dzięki temu melodia tworzona przez każdy z czterech głosów będzie brzmiała dobrze – napięcie wynikające z dysonansu zostanie rozwiązane.

Budowa D7

D7 składa się z czterech dźwięków, które będziemy nazywać składnikami. Składniki dominanty septymowej możemy sobie oznaczyć cyframi arabskimi:

1 to pryma D7

3 to tercja D7

5 to kwinta D7

7 to septyma D7

Istnieje zasada, według której rozwiązujemy dominantę septymową na tonikę:

Tercja (3) zawsze idzie o 2> w górę
Septyma (7) zawsze w dół (o 2> albo 2, zależnie od trybu)
Pryma (1) zostaje tam, gdzie była
Kwinta (5) idzie o 2 w dół na prymę toniki

Rozwiązywanie D7 na tonikę w tonacji durowej i molowej różni się tylko nieznacznie: w tonacji durowej septyma D7 opada o 2> (sekundę małą) na tercję toniki, a w tonacji molowej septyma D7 opada o 2 (sekundę wielką) na molową tercję moll toniki.

Żebyś mógł łatwo to zrozumieć, rozwiążemy sobie teraz D7 w tonacji F-dur.

Rozwiązanie D7 bez przewrotu

Kierując się powyższymi zasadami rozwiązujemy D7 w tonacji F-dur.

Tercja (3) D7 – dźwięk e – rozwiązuje się o 2> w górę na dźwięk f – (1) prymę toniki

Septyma (7) D7 rozwiązuje się o 2> w dół na dźwięk a – tercję (3) toniki

Pryma (1) D7 zostaje tam gdzie jest i staje się kwintą (5) toniki

Kwinta (5) D7 opada o sekundę wielką na prymę (1) toniki

 

Rozwiązanie D7 w pierwszym przewrocie

Dokładnie tak samo rozwiążemy D7 w pierwszym przewrocie:

Tercja (3) D7 – dźwięk e – rozwiązuje się o 2> w górę na dźwięk f – (1) prymę toniki

Septyma (7) D7 rozwiązuje się o 2> w dół na dźwięk a – tercję (3) toniki

Pryma (1) D7 zostaje tam gdzie jest i staje się kwintą (5) toniki

Kwinta (5) D7 opada o sekundę wielką na prymę (1) toniki

 

Rozwiązanie D7 w drugim przewrocie

No i jeszcze raz to samo. Po prostu zmienia się układ “bałwanka”, ale składniki rozwiązują się zawsze tak samo 🙂

Tercja (3) D7 – dźwięk e – rozwiązuje się o 2> w górę na dźwięk f – (1) prymę toniki

Septyma (7) D7 rozwiązuje się o 2> w dół na dźwięk a – tercję (3) toniki

Pryma (1) D7 zostaje tam gdzie jest i staje się kwintą (5) toniki

Kwinta (5) D7 opada o sekundę wielką na prymę (1) toniki

 

Rozwiązanie D7 w trzecim przewrocie

Aaaaaa!!! I znowu mam to powtarzać?! Zlituj się! Rób dokładnie to, co wyżej!!!

Tercja (3) D7 – dźwięk e – rozwiązuje się o 2> w górę na dźwięk f – (1) prymę toniki

Septyma (7) D7 rozwiązuje się o 2> w dół na dźwięk a – tercję (3) toniki

Pryma (1) D7 zostaje tam gdzie jest i staje się kwintą (5) toniki

Kwinta (5) D7 opada o sekundę wielką na prymę (1) toniki

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub
Jakub
24 dni temu

supcio artykuł !!

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x