Jak rozwiązać dominantę septymową?
Czterodźwięk septymowy na V stopniu gamy, czyli nasza dominanta septymowa zawiera w sobie dysonans, wymagający rozwiązania. Jest to tryton, występujący pomiędzy IV i VII stopniem gamy.
Ważne jest, żeby rozwiązując D7 w czterogłosie poprowadzić poszczególne składniki akordu (czyli poszczególne głosy) zgodnie z przyjętymi zasadami harmonii klasycznej. Dzięki temu melodia tworzona przez każdy z czterech głosów będzie brzmiała dobrze – napięcie wynikające z dysonansu zostanie rozwiązane.
Budowa D7
D7 składa się z czterech dźwięków, które będziemy nazywać składnikami. Składniki dominanty septymowej możemy sobie oznaczyć cyframi arabskimi:
1 to pryma D7
3 to tercja D7
5 to kwinta D7
7 to septyma D7
Istnieje zasada, według której rozwiązujemy dominantę septymową na tonikę:
Tercja (3) zawsze idzie o 2> w górę
Septyma (7) zawsze w dół (o 2> albo 2, zależnie od trybu)
Pryma (1) zostaje tam, gdzie była
Kwinta (5) idzie o 2 w dół na prymę toniki
Rozwiązywanie D7 na tonikę w tonacji durowej i molowej różni się tylko nieznacznie: w tonacji durowej septyma D7 opada o 2> (sekundę małą) na tercję toniki, a w tonacji molowej septyma D7 opada o 2 (sekundę wielką) na molową tercję moll toniki.
Żebyś mógł łatwo to zrozumieć, rozwiążemy sobie teraz D7 w tonacji F-dur.
Rozwiązanie D7 bez przewrotu
Kierując się powyższymi zasadami rozwiązujemy D7 w tonacji F-dur.
Tercja (3) D7 – dźwięk e – rozwiązuje się o 2> w górę na dźwięk f – (1) prymę toniki
Septyma (7) D7 rozwiązuje się o 2> w dół na dźwięk a – tercję (3) toniki
Pryma (1) D7 zostaje tam gdzie jest i staje się kwintą (5) toniki
Kwinta (5) D7 opada o sekundę wielką na prymę (1) toniki
Rozwiązanie D7 w pierwszym przewrocie
Dokładnie tak samo rozwiążemy D7 w pierwszym przewrocie:
Tercja (3) D7 – dźwięk e – rozwiązuje się o 2> w górę na dźwięk f – (1) prymę toniki
Septyma (7) D7 rozwiązuje się o 2> w dół na dźwięk a – tercję (3) toniki
Pryma (1) D7 zostaje tam gdzie jest i staje się kwintą (5) toniki
Kwinta (5) D7 opada o sekundę wielką na prymę (1) toniki
Rozwiązanie D7 w drugim przewrocie
No i jeszcze raz to samo. Po prostu zmienia się układ „bałwanka”, ale składniki rozwiązują się zawsze tak samo 🙂
Tercja (3) D7 – dźwięk e – rozwiązuje się o 2> w górę na dźwięk f – (1) prymę toniki
Septyma (7) D7 rozwiązuje się o 2> w dół na dźwięk a – tercję (3) toniki
Pryma (1) D7 zostaje tam gdzie jest i staje się kwintą (5) toniki
Kwinta (5) D7 opada o sekundę wielką na prymę (1) toniki
Rozwiązanie D7 w trzecim przewrocie
Aaaaaa!!! I znowu mam to powtarzać?! Zlituj się! Rób dokładnie to, co wyżej!!!
Tercja (3) D7 – dźwięk e – rozwiązuje się o 2> w górę na dźwięk f – (1) prymę toniki
Septyma (7) D7 rozwiązuje się o 2> w dół na dźwięk a – tercję (3) toniki
Pryma (1) D7 zostaje tam gdzie jest i staje się kwintą (5) toniki
Kwinta (5) D7 opada o sekundę wielką na prymę (1) toniki
No i co…? Ogarnięte?
Miłego rozwiązywania D7!
supcio artykuł !!
Dziękuję!
dosłownie zostało 5 min do mojej lekcji online dziękuje
Mam nadzieję, że się przydało 🙂